Kochani

W działaniu jest siła.

Udowadniają to nasi uczniowie z pomocą nauczycieli i rodziców każdego z ostatnich dni.

Chęć mobilizowania, poszukiwanie dróg komunikacji a przede wszystkim talent naszej pani Ani sprawił, że napisała świetny wiersz (o czym? - tego nie powiem – zobaczycie sami). Do jego zaprezentowania zaprosiła naszych uczniów, którzy z pomocą rodziców, rodzeństwa nagrali krótkie scenki, które składają się na fantastyczny filmik. Filmik pokazuje nami, że nawet w tak odmiennych sytuacjach potrafimy być razem. Kochani wierząc, że niebawem spotkamy się w szkole zapraszam do obejrzenia. Serdecznie dziękuję Wam za udział. Być może będzie to inspiracja dla innych utalentowanych osób w naszym gronie i powstanie kolejna forma artystycznego przekazu łącząca nas mimo dzielących ścian naszych domów.

Dziękuję bardzo pani Gabrysi, która zajęła się montażem.

Zdrówka wszystkim życzę.

 

Szanowni Rodzice i Opiekunowie naszych wychowanków

Psycholog i Pedagog Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego zachęcają do kontaktu telefonicznego  w godzinach od 9.00 - 12.00 lub drogą e-mail   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. .

Zdajemy sobie sprawę, że jest to trudny czas, ale jesteśmy otwarte na Państwa pytania i sugestie. 

Służymy radą i pomocą. 

pedagog  695-417-334,

psycholog 660-731-528, 


Zachęcamy do kontaktu

Szanowni Rodzice i Opiekunowie naszych wychowanków.

W związku z wprowadzeniem stanu epidemii na terenie naszego kraju i nowym rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. od najbliższej środy 25 marca 2020r. będziemy realizować nauczanie na odległość.

Zdajemy sobie sprawę z trudności jakie niesie ze sobą taka organizacja pracy dla nas i dla Państwa natomiast mamy nadzieję, że wspólnie wypracujemy optymalne rozwiązania dla naszych dzieci. Dołożymy wszelkich starań, żeby wzajemnie się wspierać, szukać najlepszych rozwiązań. Zadbamy o to, by nasi uczniowie czuli, że chcemy im pomóc jednocześnie nie obarczając Was dodatkowymi zadaniami w tym i tak trudnym czasie. Sprawą dla nas najważniejszą jest kwestia poczucia bezpieczeństwa naszych podopiecznych w nowej, nie do końca zrozumiałej dla nich sytuacji. Dlatego nasi psychologowie i wychowawcy są przygotowani by służyć Wam pomocą w tym obszarze. Panie psycholog i pedagog pełnić będą dyżury.  W kwestii realizacji zajęć lekcyjnych wychowawcy koordynować będą rozsyłanie zadań, jak w tygodniu ubiegłym. Proszę także o śledzenie na bieżąco strony internetowej i profilu Facebook naszego Ośrodka, gdzie będą ukazywać się nowe informacje. Nasi nauczyciele zawsze chętnie odpowiedzą na nurtujące pytania, poprzez kontakty zwyczajowo ustalone i przyjęte.

Życzę wszystkim wytrwałości, abyśmy przez ten wyjątkowy i trudny czas przeszli jak najszybciej w pełnym zdrowiu i wewnętrznym spokoju.

 

                                                           Z wyrazami szacunku

                                                           Grażyna Borzestowska dyrektor SOSW 

Szanowni Państwo,

 

W związku zaistniałą sytuacją, która dla nas wszystkich jest niezaplanowana i nieznana zachowanie spokoju będzie miało duży wpływ na odporność zarówno psychiczną jak i fizyczną.

Oczywiście, różnimy się między sobą i różnią się też nasze dzieci. By sprostać zadaniom na nadchodzący czas proszę o zapoznanie się z poniższym tekstem udostępnionym przez IK EKO-TUR.

 

Udostępniam kilka ogólnych wskazówek profilaktyki zdrowia psychicznego

 

1. OBSERWUJMY - siebie i nasze dzieci.

Nie tylko pod kątem infekcji, ale i tego jak emocjonalnie radzimy sobie z otaczającą rzeczywistością. Jakie jest nasze dziecko? Jak reaguje na tę sytuację, jak reaguje na nas? Czy dopytuje? Czy unika rozmów? Czy sądzi, że musi nas chronić i robi dobrą minę do złej gry? Czy może (przynajmniej na razie) wygląda na to, że sytuacja go nie przeciążą?

A jak my się zachowujemy? Czy epidemia, zagrożenie jest stale obecne w naszych rozmowach?

Czy nieustannie sprawdzam wiadomości? Czy może unikam tematu i nie chcemy o tym rozmawiać?

Jak nasza postawa działa na syna czy córkę?

 

2. BĄDŹMY GOTOWI DO ROZMOWY

- przygotujmy sobie zestaw 3-4 rzetelnych faktów, którymi możemy się z naszym dzieckiem podzielić. Czasem trzeba będzie powtórzyć je wielokrotnie - dzieci lubią upewniać się, że nie ściemniamy i wiemy, co mówimy.

Bądźmy w tych rozmowach spokojni, opanowani i rzeczowi. Jeśli sami jesteśmy kłębkiem nerwów i mimo szczerych chęci nie udaje się nam zachować spokoju, zastanówmy się, kto z naszego otoczenia mógłby taką rozmowę przeprowadzić?

Ustalmy z nimi wcześniej,czego potrzebujemy i jak chcielibyśmy, aby taka rozmowa wyglądała. Fajnie jeśli jest to bliska dla naszego dziecka osoba, do której ma zaufanie, którą lubi.

 

3. MÓWMY SZCZERZE NIE WIEM

- ile to będzie trwało?, czy wszyscy zachorujemy?

Kto pierwszy umrze z naszej rodziny? Takie pytania mogą szokować, złościć. Po pierwsze, zachęcam do tego by cieszyć się, że dzieci traktują nas jako ważne źródło informacji, mają do nas zaufanie. Czasem możemy ostudzić różne niepokoje, jednak na niektóre pytania nie znamy przecież odpowiedzi (nikt z nas nie wie, ile będzie trwała ta sytuacja).

I o tej swojej niewiedzy warto szczerze mówić.

Choć część rodziców/nauczycieli/opiekunów się tego obawia, ta szczerość buduje zaufanie!

 

4. ROZMAWIAJMY JAK RADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM

- to bardzo ważna wiedza! Opowiedzmy dzieciom, co my robimy, żeby trudne myśli nie zapanowały niepodzielnie w naszej głowie (czytanie książek, oglądanie komedii, gry). Pytajmy, co im pomaga? - dzieci są w tym bardzo kreatywne i mogą nas zaskoczyć super pomysłami z których i my możemy korzystać.

Sprawdzimy też, czego potrzebują w tej sytuacji.

Zastanówmy się, co możemy wspólnie robić, aby zachować dobry nastrój.

Umówmy się na jakiś kod -sygnał, kiedy ktoś z członków rodziny poczuje, że ten smutek go dopada. Ustalmy, kiedy potrzebujemy samotności, a kiedy towarzystwa innych ludzi. Szczerze rozmawiajmy o tym, że i my dorośli przeżywamy trudne emocje ale znamy sposoby, aby z nimi sobie radzić!

W tych rozmowach ważne jest zachęcanie do tropienia lęków niewypowiedzianych- czasem to co dzieci mają w głowie jest duuużo straszniejsze od rzeczywistości! Kiedy taki lęk ujrzy światło dzienne,

traci na swojej mocy no i można się nim zaopiekować (to trochę jak z koszmarami sennymi). Jeśli to jest możliwe, dajmy dziecku czas na płacz, złość i inne trudne emocje.

 

5. WSKAZUJMY NA CZASOWOŚĆ PEWNYCH OGRANICZEŃ CZY ROZWIĄZAŃ

- szczególnie dla nastolatków, obecna sytuacja może być bardzo trudna. Mogą mieć poczucie zamachu na ich podstawowe prawa i ograniczanie wolności.

Rozmawiajmy z nimi o tym.

Pokazujmy terminowość tych rozwiązań i to,czemu one mają służyć.

 

6. BĄDŹMY ODPOWIEDZIALNI

- ta sytuacja może być świetną lekcją empatii, wrażliwości

i właśnie odpowiedzialności za wspólnotę: rodzinna, klasową sąsiedzką....Nasze zachowania przecież przekładają się bezpośrednio na rozprzestrzenianie wirusa, a więc na życie i zdrowie innych ludzi.

Rozmawiajmy o tym z naszymi dziećmi!

 

7. NIE OSZUKUJMY

- starajmy się być spokojni

- nie panikujmy. Jednak kiedy rozmawiamy o rzeczach trudnych, ulegamy emocjom a przyłapuje nas

na tym młody człowiek i zadaje pytanie, co się stało?

To nie odpowiadajmy NIC! Takie ucinanie rozmowy, tworzenie tajemnic, jest pożywką do karmienia lęków.

Ochłońmy i nawet jeśli nie od razu, wyjaśnimy dziecku, (czasem wystarczy ogólnie: np. ...ta stała obecność informacji o wirusie mnie złości, martwi czy niepokoi.)  co się stało, czego było świadkiem.

 

8. ZADBAJMY O POTRZEBY DZIECI

- tak jak my potrzebujemy porozmawiać z bliskimi, koleżanką

czy kolegą, nasze dzieci również tego kontaktu potrzebują! Zadbajmy o to! Rówieśnicy są strasznie ważni! Pamiętajmy o nowych technologiach - to dobry moment, żeby z nich również korzystać.

 

9. UCZMY SIĘ RAZEM ZDROWYCH NAWYKÓW

i bądźmy wzorem do naśladowania.

Pokażmy i przećwiczmy, jak myć ręce, jak zasłaniać usta, jak dbać o wypoczynek, odpowiedni sen i dobry nastrój.

Rozmawiajmy o tym co trudne, o potknięciach i zagrożeniach i co z nimi robić.

 

10. ZADBAJMY O INNYCH

- a może w tej trudnej sytuacji spróbujemy zająć się czymś użytecznym? Może razem z dzieckiem wesprzemy słabszych, którzy potrzebują naszej pomocy (wejdźcie na fan page POMAGAMY SOBIE)

 

UNIKAJMY:

Słuchania własnych lęków! To nie są najlepsi doradcy!

Pewnie nie da się tego zupełnie uniknąć,

ale przynajmniej ważnych decyzji nie podejmujmy pod wpływem silnych emocji. One na ogół utrudniają nam dostęp do racjonalnego działania. We mgle emocjonalnej trudno bezpiecznie wylądować.

Utożsamiania własnych emocji z emocjami syna czy córki. Dzieci są odrębnymi istotami!

Mogą się wprawdzie zachowywać dokładnie jak my, ale powód tego zachowania czy emocja, która za tym stoi, może być już zupełnie inna ! (Np. płakać można nie tylko ze smutku, ale i z radości, wzruszenia czy alergii w końcu - a to cały czas ten sam płacz).

Bądźmy więc wrażliwi na ich odrębność i nie zakładajmy z góry tej emocjonalnej syntonii

Zmuszania dziecka do opowiadania o tym co czuje w tej trudnej sytuacji. To wprawdzie dla nas ważna wiedza, ale nie zawsze i nie dla każdego dostępna.

Jeśli dziecko stawia opór - nie zmuszamy!

Przypominamy, że jesteśmy, że jesteśmy na tę rozmowę gotowi, ale czekamy na jego sygnał.

Możemy też dopytać, czy jest coś, co ułatwiłoby taką rozmowę.

Mówienia: Wszystko będzie OK. jeśli sami w to nie wierzymy!

Sugerowania, co dziecko powinno czuć w podobnej sytuacji.

Składania obietnic, których nie można dotrzymać.

 

KIEDY NIEPOKOIĆ SIĘ O DZIECKO?

Kiedy nasze dziecko:

często przeżywa uczucie lęku,

boi się rzeczy, które do tej pory nie budziły niepokoju,

skarży się na ból głowy i dolegliwości ze strony żołądka, czasem przechodzące w rozwolnienie, wymioty,

zawroty głowy i omdlenia, kołatania serca, nadmiernego pocenie lub inne objawy somatyczne,

jest apatyczne, osowiałe, nie może zasnąć,

ze snu budzą go koszmary,

zgrzyta zębami, co może świadczyć o silnym napięciu mięśniowym w okolicach żuchwy,

łatwo przechodzi w skrajne emocje - od śmiechu do płaczu,

łatwo się męczy, nie ma apetytu lub ma wzmożony apetyt

jak nigdy wcześniej, a wymienione objawy nie zaczynają się zmniejszać, a wręcz nabierają na sile i wyraźnie utrudniają dziecku codzienne życie - Twoje dziecko i Ty potrzebujecie profesjonalnej pomocy psychologicznej.

I na zakończenie, ku pokrzepieniu serc! Nawet najtrudniejsza sytuacja, może dodać nam i naszym dzieciom skrzydeł. Dzieje się tak wtedy, kiedy będąc w trudnej sytuacji doświadczamy (MY I ONE) wsparcia od innych, kiedy mimo trudnych doświadczeń mamy wpływ na różne obszary własnego życia, nawet z pozoru błahe (to nadal ja decyduję, co zjem na śniadanie) i w końcu mam poczucie, że mimo trudności radze sobie z życiem! Silniejsi będziemy też wtedy, kiedy dbamy o innych!

 

FAKTY O KORONAWIRUSIE:

 

    Wiemy, że należy bezwzględnie myć ręce;

    zwłaszcza po dotknięciu innych osób oraz często dotykanych przedmiotów znajdujących się w miejscach publicznych.

    Wiemy, że bezwzględnie nie należy dotykać nieumytymi dłońmi oczu, nosa i ust.

    Wiemy, że należy bezwzględnie kichać i kaszleć  w chusteczkę jednorazową (którą od razu wyrzucamy)   lub w zgięcie łokciowe.

    Wiemy, że należy bezwzględnie pozostać w domu, jeżeli czujemy się chorzy.

    W przypadku wysokiej gorączki, kaszlu i trudności  w oddychaniu należy natychmiast skontaktować

    się z infolinią 800-190-590

    Warto unikać zgromadzeń i miejsc publicznych.

    Warto ograniczyć teraz podróżowanie transportem publicznym.

Adres:
Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy
 34-220 Maków Podhalański ul. Moniuszki 1
sosw@soswmakow.pl
tel/fax. 033 877 15 27
tel. 033 877 21 30
Napisz do nas