Parę słów wprowadzenia.

Czym jest EEG Biofeedback ?

EEG biofeedback to metoda, która wykorzystuje zapis fal mózgowych. Feedback to pojęcie określające sprzężenie zwrotne, czyli otrzymywanie informacji o własnym działaniu. EEG Biofeedback nie jest formą stymulacji prądowej, dlatego jest bardzo bezpieczny. Podczas terapii dziecko gra w grę komputerową, którą kontroluje wyłącznie swoim umysłem, bez użycia klawiatury czy myszki. Jest to metoda atrakcyjna i przyjemna. EEG Biofeedback wykorzystuje mechanizmy warunkowania instrumentalnego. W praktyce wykorzystujemy to w taki sposób, że kiedy osoba trenująca wywoła odpowiednią reakcję, czyli obniży lub podniesie napięcie danej częstotliwości w mózgu, zostaje „nagrodzona” np. w postaci punktów widocznych na ekranie czy zmiany parametrów gry. Natomiast w sytuacji gdy fale mózgowe nie utrzymują się na właściwym poziomie, osoba jest „karana” np. poprzez brak punktów. Dzięki takiej informacji zwrotnej. osoba trenująca uczy się w świadomy sposób wpływać na zmianę aktywności elektrycznej swojego mózgu.                                                                                                                                            

Celem terapii EEG biofeedback jest świadome nauczenie się wpływania na wzorzec fal wytwarzanych w mózgu, by pracował on szybciej i wydajniej.

W jaki sposób to działa?                                                                                                                                                          

Odzwierciedleniem funkcjonowania mózgu są wytwarzane przez neurony sygnały aktywności elektrycznej. Ich zapis w postaci wykresu fal mózgowych, możliwy do obejrzenia na monitorze komputera, to encefalogram (EEG). Różnym stanom psychicznym odpowiadają różne wzorce zapisu fal mózgowych, różniące się częstotliwością:

  • fale delta są generowane podczas głębokiego snu bez marzeń sennych. Ilość tych fal maleje z wiekiem. Wysoki poziom na EEG może wiązać się z problemami z nauką lub wskazywać na ciężką postać ADHD lub uszkodzenie mózgu. Niskie natężenie fal gamma występuje, gdy ma się słaby sen.
  • fale teta dominują w stanie pobudzenia emocjonalnego, ale są też powiązane z aktywną wyobraźnią i odpoczynkiem po wysiłku. Wysokie natężenie tych fal często występuje przy brakach uwagi i zaburzeniach depresyjnych, a niskie może być typowe dla stanów lęku i stresu.
  • fale alfa dominują w w stanie relaksacji, po zmierzchu i podczas medytacji. Gdy jest wysoki, może wiązać się z trudnościami ze skupieniem uwagi, a niski występuje zwykle przy bezsenności, lęku i stresie.
  • fale beta wiążą się z intensywną aktywnością neuronów i występują w stanie skupienia. Zbyt duże ich natężenie wiąże się z lękiem i stresem. Fale głębokie beta o częstotliwości 18-30 Hz są typowe dla stanu dużego pobudzenia nerwowego, w stresie i przy nadmiernym napięciu mięśniowym. Zbyt niskie natężenie fal beta może oznaczać rozleniwienie, a nawet stan depresyjny.
  • fale gamma wynikają z wysokiego poziomu procesów poznawczych w mózgu. Są też bardziej intensywne podczas fazy REM snu. Wpływają na to, z jaką sprawnością przyjmujemy informacje czy odbieramy bodźce sensoryczne. Zmniejszona aktywność fal gamma wiąże się z problemami w nauce i psychicznymi, a wysoka towarzyszy stanom szczęścia.

 

Zastosowania i efekty EEG biofeedback

Biofeedback EEG wykorzystywany jest takich stanach jak:

  • stres,
  • zaburzenia snu,
  • zaburzenia lękowe,
  • zaburzenia pamięci,
  • zaburzenia koncentracji,
  • zaburzenia autoimmunologiczne,
  • depresja,
  • padaczka,
  • autyzm,
  • OCD – zachowania obsesyjno-kompulsywne,
  • nadmierne pobudzenie psychoruchowe,
  • ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej,
  • ADD – zespół zaburzeń koncentracji uwagi z małą nadpobudliwością ruchową lub bez niej,
  • PTSD – zespół stresu pourazowego,
  • zespół Aspergera,
  • dysleksja,
  • dyskalkulia,
  • dysgrafia,
  • dysortografia, zaburzenia rozwoju mowy i jej płynności,

Kiedy odczuwalne są efekty treningu osiągnięć?

Doświadczenie efektów ma kilka faz. Początkowo wiele osób doznaje tzw. efektu nowości (podobnie jak np. po zakupie samochodu), związanego z podekscytowaniem. Nie jest on zasadniczym celem treningu i zwykle wygasa w ciągu kilku dni. Drugą składową, obserwowaną względnie regularnie, jest poprawa samopoczucia (uspokojenie, rozpogodzenie, ożywienie, klarowność itp. - zależnie od typu treningu). Występuje ona zwykle w trakcie treningu lub w ciągu kilku godzin po nim. Trzecia składowa, uważana za główny cel neurofeedbacku, to stopniowo postępująca (na przestrzeni kilkunastu-kilkudziesięciu treningów) poprawa wymienionych wcześniej funkcji psychicznych. Z czasem wyższy poziom funkcjonowania rzutuje na wiele dziedzin życia i zaczyna być postrzegany jako jego naturalny element.

 

Zapraszam do obejrzenia:

https://www.youtube.com/watch?v=ZlM2EX8-SnU

 

Adres:
Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy
 34-220 Maków Podhalański ul. Moniuszki 1
sosw@soswmakow.pl
tel/fax. 033 877 15 27
tel. 033 877 21 30
Napisz do nas