Zajęcia Specjalistyczne w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (WWRD)
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to kompleksowe i wielospecjalistyczne działania mające na celu:
- Pobudzenie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka od chwili wykrycia pierwszych objawów nieprawidłowości do momentu podjęcia nauki szkolnej.
- Wspieranie dziecka oraz jego rodziny w procesie edukacyjnym i wychowawczym.
Podstawowe informacje:
- Podstawa prawna: Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
- Wymiar zajęć: 4 do 8 godzin miesięcznie, dostosowanych do możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- Warunki rozpoczęcia zajęć:
- Konsultacja z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i uzyskanie opinii o potrzebie WWRD.
- Złożenie wniosku do Dyrektora SOSW.
- Decyzja o objęciu dziecka zajęciami wydawana przez Starostwo Powiatowe w Suchej Beskidzkiej.
Zespół WWRD:
W skład zespołu wchodzą specjaliści, tacy jak:
- Pedagog (oligofrenopedagog, tyflopedagog, surdopedagog),
- Logopeda,
- Psycholog,
- Rehabilitant.
Cele WWRD:
- Wspomaganie ogólnego rozwoju psychofizycznego dziecka,
- Rozwój poznawczy (koncentracja, pamięć, mowa, myślenie, orientacja w otoczeniu),
- Stymulacja polisensoryczna,
- Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego,
- Terapia logopedyczna (opóźnienia mowy, wady wymowy),
- Stymulacja alternatywnych metod komunikacji,
- Rehabilitacja ruchowa,
- Wsparcie rodziny w realizacji zadań opiekuńczo-edukacyjnych.
Zajęcia Logopedyczne
Terapia logopedyczna w SOSW wspiera dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną (ologofazja) poprzez kompleksowe oddziaływania.
Metody pracy logopedycznej:
-
Logopedyczne:
- Diagnozowanie problemów dziecka,
- Terapia dostosowana do indywidualnych potrzeb,
- Zastosowanie różnorodnych metod i ich modyfikacji.
-
Pedagogiczne:
- Stymulacja językowa i procesów poznawczych,
- Wychowawcze oddziaływanie na dziecko,
- Połączenie z materiałem słownym, gramatycznym, literackim oraz elementami rytmicznymi.
-
Psychologiczne:
- Oddziaływanie słowne na zachowanie i emocje dziecka,
- Terapia logofobii, jąkania, afazji,
- Wykorzystanie bajek terapeutycznych, dram, rysunków dziecięcych.
Efekty terapii:
- Zajęcia są atrakcyjne dla dzieci i angażują je w proces terapii,
- Rodzice i terapeuci mogą obserwować postępy w komunikacji i zachowaniu dziecka.
Nasze zajęcia specjalistyczne wspierają dzieci w ich rozwoju, pomagając im pokonywać trudności i osiągać sukcesy na miarę ich możliwości. 🌟