WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania, których celem jest pobudzenie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka od chwili wykrycia pierwszych objawów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia nauki szkolnej. Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka określa rozporządzenie MEN z dnia 3 lutego 2009r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Wymiar zajęć to 4 do 8 godzin w miesiącu w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Aby rozpocząć realizowanie zajęć z WWRDZ w SOSW rodzic powinien skonsultować się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i uzyskać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaną przez zespół orzekający poradni. Następnie należy złożyć wniosek do Dyrektora naszej placówki o objęcie dziecka zajęciami wwr. Decyzja o objęciu dziecka zajęciami zostanie wydana przez Starostwo Powiatowe w Suchej Beskidzkiej. Po otrzymaniu pozytywnej decyzji zespół specjalistów wwrdz działający przy SOSW określa kierunki pracy i rodzaj proponowanych dziecku zajęć specjalistycznych i terapeutycznych, z którymi zapoznaje rodziców, ustalając z nimi konkretne cele i zadania do realizacji. W skład zespołu wwrdz wchodzą: pedagog posiadający kwalifikacje adekwatne do rodzaju niepełnosprawności dziecka (m.in. oligofrenopedagog, tyflopedagog, surdopedagog)logopeda rehabilitant Podstawowe cele w zakresie wwrdz: wspomaganie ogólnego rozwoju psychofizycznego dziecka wspomaganie rozwoju poznawczego (koncentracji, pamięci, mowy, myślenia, świadomości własnego ciała i orientacji w otoczeniu)stymulacja polisensoryczna wspomaganie rozwoju emocjonalnego wspomaganie rozwoju społecznego terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy oraz z wadami wymowy stymulacja wczesnych sposobów porozumiewania się ( z wykorzystaniem metod komunikacji alternatywnej)rehabilitacja ruchowa inne rodzaje terapii w zależności od potrzeb dzieci i rodziców pomoc rodzinie w wypełnianiu zadań opiekuńczo-edukacyjnych w domu udzielanie informacji rodzicom dotyczącej pomocy społecznej, medycznej, innej potrzebnej dziecku.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Terapia logopedyczna, zwłaszcza dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną (ologofazja) wymaga realizowania zasady kompleksowych oddziaływań poprzez metody:
Logopedyczne - stosowane są w momencie diagnozowania problemów dziecka oraz terapii. Metodyka ćwiczeń logopedycznych jest swoista, ale daje możliwość stosowania w pracy nie tylko różnych metod, ale również ich własnych modyfikacji. Ważne jest, by prowadzone zajęcia zainteresowały ich odbiorców, a potencjalne efekty były znane dziecku (grupie dzieci), rodzicom i logopedzie.
Pedagogiczne - służą poznawaniu dziecka, pozyskiwaniu go do współpracy oraz stymulacji językowej. Stymulują procesy poznawcze niezbędne do opanowania umiejętności szkolnych. Obejmują również wychowawcze oddziaływanie na dziecko, a ich stosowanie przyspiesza osiąganie efektów w pracy. Łączą się z materiałem słownym, gramatycznym oraz literackim, ponadto z elementami rytmicznymi opartymi na ruchu, rytmie i dźwięku.
Psychologiczne - wiążą się najczęściej z oddziaływanie słownym na zachowanie i emocje dziecka z zaburzoną mową, stosowane często wobec dzieci nadpobudliwych psychoruchowo, agresywnych, podczas terapii logofobii, jąkania, afazji. Elementami tych metod są bajki terapeutyczne, dramy, rysunki dziecięce.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA
Organizacja zajęć. Nasza szkoła wychodzi na przeciw ciągłemu zapotrzebowaniu na zajęcia o charakterze korygującym starając się przeciwdziałać narastającemu problemowi wad postawy. Gimnastyka korekcyjna odbywa się w ramach zajęć rewalidacji. Uczniowie uczęszczają na zajęcia w pięciu grupach, zajęcia odbywają się systematycznie raz w tygodniu przez sześćdziesiąt minut. Grupy liczą do 7 osób. Prowadzący Zajęcia prowadzone są przez p. Bożenę Kot . Miejsce zajęć. Uczniowie ćwiczą na sali gimnastycznej, mają pełny dostęp do przyborów i przyrządów gimnastycznych wykorzystywanych na zajęciach korygujących wady postaw. Uczestnicy zajęć. Uczestnicy zajęć to uczniowie zarówno szkoły podstawowej jak i gimnazjum w przedziale wiekowym od 7-15 lat. Cele zajęć gimnastyki korekcyjnej Celem głównym gimnastyki korekcyjnej jest podporządkowanie ruchu celom terapeutycznym. Aby temu sprostać trzeba uświadomić dziecku i rodzicom o obecności wady i wynikających z tego zagrożeń, a także przekonać i zachęcić dziecko do podjęcia trudu pracy korekcyjnej. Dziecko ma być podmiotem procesu korekcyjnego a nie przedmiotem. Cele szczegółowe1. Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe do stanu prawidłowego.2. Niedopuszczenie do powstania wad postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstawaniu.3. Doprowadzenia sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy.4. Wdrożenie dzieci do samodzielnej pracy poprzez wprowadzenie ćwiczeń indywidualnych.5. Pozyskanie współpracujących rodziców, którzy będą dbać o stworzenie dziecku warunków optymalnych, sprzyjających korekcji wady. Metody stosowane na zajęciach. Wszystkie metody, środki stosowane na zajęciach odpowiadają sferze poznawczej, motorycznej i emocjonalnej dzieci stąd zasadność stosowania metod:- metody zabawowo- naśladowczej(najbardziej lubiana przez dzieci)- metody ścisłej,- metody bezpośredniej celowości ruchu,- metody stacyjnej (obwód ćwiczebny).